Trein en fiets, een prima koppel
Groen: Gemak:
Treinvervoer is prettig, en wie in of rond de binnenstad moet zijn is het snelst op een fiets. NS timmert op een heel prettige manier aan de weg -- en verliest zakelijke gebruikers daarbij niet uit het oog.
Wat?
Openbaar vervoer is prettig omdat je kunt werken of ontspannen terwijl je reist. Geen ergernis door files, en als je niet te strak plant zijn vertragingen ook zelden een probleem.
De bus wordt alleen niet erg gewaardeerd. In de omgeving van een stad is een fiets ook vaak minstens zo handig. Het is vaak sneller, komt tot op het punt van bestemming, je hoeft er niet op te wachten en je kunt er onbeperkt gebruik van maken zonder meerkosten.
Hoe handig een fiets ook is in combinatie met de trein, het zal velen te ver gaan om daarvoor speciaal een vouwfiets te kopen. Een oplossing is dan de OV-fiets, die tegen redelijke tarieven (vergelijkbaar met een busretour) te huur zijn bij veel stations.
Het streven van NS op lange termijn is om het heel soepel te maken om in en uit de trein te springen voor (een deel van) een route. De OV-fiets is een praktisch initiatief dat dit al heel dichtbij brengt. Een ander initiatief dat veelbelovend is, is internetten in de trein. Momenteel werkt NS daarvoor samen met KPN, maar wanneer ze overgaat op een gedeeld netwerk zoals FON, of volledig open Internet, dan is de kans aanwezig dat ze een grote schare mobiele werkers aan zich bindt.
Oh... de NS hebben een naam veel vertraging te hebben, en in de randstad is dat ook wel zo. Deze zijn echter vooral voelbaar als men een harde afspraak heeft waarvoor men krap plant. Met enige rust reizen kan een stuk handiger zijn.
Waarom?
Reizen met openbaar vervoer doe je voor jezelf, en voor het milieu. Het is veel beter voor het milieu om samen te reizen dan met afzonderlijke auto's. Bovendien is een trein comfortabel reizen, omdat je onderweg kunt werken, lezen, een spelletje doen of iets dergelijks.
Doordat werken in de trein uitstekend mogelijk is, kan het gelden als werktijd. Het geroezemoes van een coupe kan bovendien stimulerend werken om geconcentreerd te werken. Het is beslist niet onredelijk om dit naar voren te brengen bij een werkgever die op enige afstand woont. Waarom zou je immers geen vergaderstukken mogen lezen, email afhandelen of een document schrijven terwijl je reist? Wat met een leasebak niet kan, kan met de trein des te beter.
Als je tussen steden reist dan moet je meestal op enige afstand van een station zijn. De handigste manier om dat te doen is in vrijwel alle steden de fiets. Je hebt dan geen wachttijden zoals bij de bus, en het schiet een stuk beter op dan met auto of (trein)taxi.
Een vouwfiets is misschien interessant voor mensen die heel veel met de trein reizen, hoewel het doorgaans minder degelijke fietsen zijn en dus minder prettig in gebruik. Voor de vele mensen voor wie een vouwfiets geen optie is, is een OV-fiets een uitstekend alternatief.
Hebben we al die redenen aangestipt, vergeten we nog een heel belangrijke: Nederlanders bewegen te weinig. Af en toe een stukje fietsen als onderdeel van een overvloedige werkdag is een prima manier om al bewegend te ontspannen.
Hoe?
Particulieren kunnen een los abonnement afsluiten voor de OV-fiets, of in aanvulling op hun NS-abonnementskaart. Er zijn voorwaarden voor diefstal/verlies, waarbij het eigen risiko afneemt als men zorgvuldiger is geweest.
De OV-fietskaart kan een losse kaart zijn, of het kan simpelweg een registratie van een bestaande NS-abonnementskaart. De losse kaart kost eenmalig iets. Voor bedrijven is het aanschaffen van losse kaarten wellicht interessant, omdat die (vermoedelijk) overdraagbaar zijn. Er is een flinke korting voor grootgebruikers.
Waar?
Twee websites bespreken de OV-fiets:
- OV-fiets gaat helemaal over dit initiatief. Het toont de plekken waar fietsen te vinden zijn, voorwaarden en tarieven. Zowel prive als zakelijk.
- NS Business Card gaat over treinreizen voor bedrijven.